یاسین جانیاسین جان، تا این لحظه: 13 سال و 3 روز سن داره

یاسین امانت الهی خاطرات یک کودک سندرم داون

آموزش کودکان سندرم داون برای استفاده از توالت

1393/3/20 17:05
نویسنده : ویدا
1,701 بازدید
اشتراک گذاری

روند آموزش کودکان برای استفاده از توالت را می توان یکی از خسته کننده ترین آموزشها دانست . این امر به ویژه اگر در مورد کودک ناتوان در رشد باشد , بسیار سخت تر خواهد بود . پروتکل های زیردر مورد افراد معلول در تمام سنین استفاده شده و با موفقیت همراه بوده است .

علاوه بر دانستن پروتکل های زیر ، اگر کودک قادر به مشاهده دیگران در استفاده از توالت باشد , روش خیلی مفیدی برای اوست . این امر احتمالا مسیله ی راحتی برای خانواده نیست و یا در تنظیمات خاص خانوادگی نمی گنجد.

عوامل عمده ای در موفقیت این آموزش (برنامه
(toileting موثر است. برای تعیین برنامه زمانبندی , مناسب کودک سندرم داون ، باید به مدت حداقل 2-3 روز, زمان توالت کودک در نظر گرفته شود تا داده های اطلاعاتی درست و هماهنگی گردآوری شود .داده های ما در این برنامه در مورد اغلب کودکان سندرم داون همخوانی دارد .شما برای این کار ، چک شلوار خشک را انجام دهید . هر 20 -- 30 دقیقه (20 دقیقه ترجیح داده شده). اگر خوش شانس باشید ، می توانید از پوشکی که نوار تغییر رنگ , در زمان احساس رطوبت را دارد , استفاده کنید . مراقبت های ویژه خود را بنویسید, به خصوص زمان متداولی که کودک در هر روز مدفوع میکند . بیشتر مردم , زمان ثابتی برای این کار دارند که در کودکان سندرم داون هم همینطور است .

برنامه toileting

 هم اکنون برنامه شما , مجموعه ای می شود تا به عنوان یک قاعده کلی ، برای نیاز کودک به توالت مورد بره برداری قرار گیرد . به طور متوسط اغلب کودکان برای ادرار ، دو برابر بزرگسالان نیاز به توالت دارند و این رقم چند برابر دفع مدفوع آنها میباشد . برنامه ی دفع مدفوع کودک طبق زمانبندی محل زندگی او میباشد . بعد از ساعت خواب یا نیمروز یا قبل از خوابیدن که زمان ثابت و مشخصی است . به دلیل یبوست رایج در کودکان سندرم داون , ممکن است تعداد دفعات در دفع مدفوع بیشتر از حد معمول باشد . این موجب نگرانی نیست . به طور مثال می توانید هر یک ساعت , یکبار او را برای ادرار و هر دو ساعت او را برای مدفوع به توالت ببرید . زمانی که برای مدفوع در توالت میمانید نیز دوبرابر زمان ادرار است .

 

قبل از شروع برنامه , توالت را به کودک نشان دهید و مسیله را برای او توضیح دهید . سعی کنید ارتباط مناسبی بین کودک و توالت برقرار کنید تا بتوانید تسلط او را به دست آورید . توالت , نباید تبدیل به تبعیدگاه  یا محل شکنجه شود . کودک از قبل نباید نسبت به این مکان احساس ترس و ناامنی داشته باشد .


مهم است که توالت محل سرگرم کننده ای برای کودک باشد . باید اسباب بازیها و کتابهای خاص و مورد علاقه ی کودک را درآنجا قرار دهید و فقط هنگامی که کودک در توالت نشسته است به آن وسایل سرگرم کننده , دسترسی داشته باشد . همچنین موسیقی شاد و سرزنده بسیار مفید است . باید کودک برای استفاده از توالت ذوق و نشاط داشته باشد . تعریف داستان مهیج یا برنامه ریزی برای ساعتهای بعدی کودک میتواند اشتیاق او را برانگیزد .

وقتی که از کودک سندرم داون , می خواهید در توالت بنشیند ، نیروی بدنی و انرژی روحی ندارد. تجربه ثابت کرده است که او نیاز به انرژی مثبت بدون اجبار را دارد . اگر کودک نمیخواهد در توالت بنشیند ، آنجا را ترک و در زمان بعدی ادرار کردن او , دوباره سعی کنید . همچنین ساعت طولانی او را در توالت قرار ندهید . برای او زمان 6 الی 7 دقیقه ای در نظر بگیرید .

 

اگر فرزند شما به محض رسیدن به توالت در جلوی درب ادرار کرد , به طور شفاهی او را تشویق کنید اما جایزه را برای معامله ی بزرگ نگه دارید . به صورت گفتاری او را ستایش کنید .معمولا این عمل در اغلب کودکان رایج است و نوعی تفریح یا شیطنت یا بازی محسوب می شود . وقتی اولین بار کودک به درستی این عمل را انجام داد او را در آغوش بگیرید و جایزه ی او را از محل مخفی توالت بیرون آورده و در دستانش بگذارید . مقابل خودش از او به خاطر این عمل تعریف کنید و از اطرافیان بخواهید او را ستایش کنند .

 برای دفعات بعدی می توانید از جایزه ی خوراکی استفاده کنید . در جایی دور از دسترس , در توالت ظرف شکلات یا خوراکی مورد علاقه ی او را پنهان کنید و هر بار که موفق شد, از داخل آن جایزه را به او بدهید .

 

اگر کودک به درستی عمل را انجام نداد یا از توالت کردن سرباز زد , او را دعوا یا تنبیه نکنید , در دفعات اولیه با لحن محبت آمیز به او یادآوری کنید , باید در توالت کارش را انجام دهد . در دفعات بعد یا زمانی که حس کردید او لجبازی میکند فقط در گفتار آرام, او را سرزنش کوتاهی کنید و همچنین ,  یادآوری کنید که جایزه نمیگیرد . در زمان بعدی توالت رفتن , بدون آنکه دفعه ی قبل را به خاطرش بیاورید , با حالت تفریح و بازی او را به سمت توالت راهنمایی کنید .

 

بعضی از کودکان از توالت فرنگی یا داخلی می ترسند . می توانید از درهای کوچکی که روی توالت قرار میگیرد یا لگن کودک استفاده کنید . اگر مجبور به استفاده از لگن هستید , هرگز لگن را داخل اتاق نیاورید . کودک باید بداند که توالت محیط خاص خود را دارد و نمی تواند این کار را در هر جایی انجام دهد . لگن را در توالت قرار دهید و برای کودک توضیح دهید , به چه دلیلی او از سرویس اصلی استفاده نمی کند . به خاطر داشته باشید تجربه های اولیه ی کودک بسیار مهم است و می تواند تاثیر مثبت یا منفی طولانی مدتی را داشته باشد .

 

 

یکی از تغییراتی که میزان موفقیت کودک را در استفاده از توالت افزایش میدهید ,تغییر 15 تا 20 دقیقه ای در پایه داده , است . به طور مثال اگر طبق زمان بندی داده , باید کودک را ساعت 4 به توالت ببرید , 15 دقیقه زودتر این کار را انجام دهید . فاصله ی هر ادرار تا ادرار بعدی در بین کودکان از 20 دقیقه تا 2 ساعت متفاوت است . همچینین دقت در خوراک روزانه و نوشیدن مایعات کودک , به شما کمک میکند تا کمتر دچار خطا شوید . به طور متوسط 30 دقیقه تا 1 ساعت بعد از نوشیدن مایعات او نیاز به توالت دارد .

 

بعد از مرحله ی درک , توقع مستقل عمل کردن کودک سندرم داون در استفاده از توالت را برای مدت طولانی کنار بگذارید .

 

من با روش جایزه و تعریف داستان , عمل کردم . این عادت از هر در , سخنی گفتن در توالت , هنوز هم در سهیل ادامه دارد .

در این روش اطلاعات جمع شده , داده های پایه نامیده می شود. پس از 2-3 روز, از داده های جمع آوری شده , به زمان متوسط بین هر توالت رفتن کودک , خواهید رسید . (کودک هر چند وقت نیاز به حمام دارد .) می توانید دقایق بیداری کودک را بر تعداد دفعاتی که توالت کرده , تقسیم کنید و به یک زمان ثابت برسید .

پسندها (5)

نظرات (17)

مامان امیرحسین
20 خرداد 93 23:45
جالب و اموزنده بود قظعا همه مامانا میتونن ازش استفتده کنن اموزش توالت رفتن یکی از بزرگترین دغدغه ها برای ماماناست پشتکار وصبوری زیادی میخواد پایداروموفق وخوب و خوش وعاشق باشین
مامانی درسا
24 خرداد 93 10:22
عزیزم دوست مهربونم ممنون بابت این پست انشاالله امانت الهیت همیشه سلامت باشخه ببوسش
مامان شمیم
26 خرداد 93 8:41
سلام دیدی یه وقتی دچار تشنگی شدی و آب دم دستت نیست ناگهان یکی از راه می رسه و یک شربت خنک و باب طبعت تعارف می کنه چقدر خوشحال می شی؟ خوندن این مطلب همین حس را بهم داد. یک هفته ای است تصمیم دارم شمیم را از پوشک بگیرم مرتب در این اندیشه بودم که چه کار کنم. وقتی به وبلاگت سرزدم و مطلبتو دیدم خیلی خوشحال شدم. از جانب من یاسین عزیز رو ببوس
مامان ماهان
29 خرداد 93 0:43
هرقدر رفاقت بکنم می ارزی / اظهار صداقت بکنم می ارزی آنقدر عزیزی تو برایم ای دوست / صدبار که یادت بکنم می ارزی
راضیه کرمی نیا
29 خرداد 93 13:41
سلام عزیزم مرسی از مطلب آموزنده است خیلی خوب بود ما هم استفاده کردیم و یاد گرفتیم ممنونم یاسین جون و ببوس
مامان محمدحسین
7 تیر 93 9:48
سلام .: اسمم : رمضان. عمرم : چهارهفته. قلبم: يكي ازبناهاي بهترين دين روي زمين. موجودم : ثواب. وجودم: بركت. ميخوام بگم مرابه دوستيت قبول داري؟ اگرداري پس مرابه بهترين دوستهايت به عنوان هديه ارسال كن .. آمدن ماه مغفرت برشمااااااا پيشاپیش مبارک باد  。*☆∴。 。∴☆*。 。★*゚゚*★∵★*゚゚*★。 ☆゚   ゚☆゚   ゚☆ ゚☆。      。☆゚  *★。     。★*   ∵☆。  。☆∵     ゚*★。。★*゚ *☆ .-..-. `·.·´ ●/ /▌
مامان امیرحسین
17 تیر 93 11:36
سلام خوبین؟ خیلی وقته نیستین بیاید از خودتون ویاسین برامون بگین منتظرتون هستیم
ترسا
23 تیر 93 10:47
مر30 ب وبم سر زدی...شماهم لینکی
ترسا
25 تیر 93 13:08
سلام مامان یاسین اپم...لطفن بسر...منتظرماااااا
ترسا
25 تیر 93 13:08
سلام مامان یاسین اپم...لطفن بسر...منتظرماااااا
ترسا
28 تیر 93 14:43
سلام مرسی بهم سر زدی...ومرسی از نظرت...متشکر
اشعار من
31 تیر 93 11:05
دلتنگ رضایم ؛ به همه صحن و رواقش جانــــــم به فدایش همه لطف و عطایش یا رب نظری کن مـــــــرا لطف به پابوس بینم حرمش ؛ کفتــــر و گنبد به فدایش هر روز دلــــــــم عقـــــــده کند بهر زیارت هم کفتر و هم گنبد و هم طاق طلایش صبح ها به جمال, دل آرای رضا جانب مشرق هر دم نگرم تا برسد جلوه ای از مهر و وفایش دورم ز مشهد به خدا قلــــب من آنجاست تا لطف رضا شامل من هم بشود سوی جوارش گندم بخرم بهر همه کفتر های عاشق و واله تا چرخ زنند دور همه صحـــــــــن و فضایش از بس ز دوری رضا اشک بریختم ز چشمان خشکیده شده بحر دو چشمم ؛ همه ساز و نوایش چندیست که خواب های من افتاده به مشهد شب نیست ! که خوابم نبرد سوی لقایش !!!
اشعار من
31 تیر 93 11:05
دلتنگ رضایم ؛ به همه صحن و رواقش جانــــــم به فدایش همه لطف و عطایش یا رب نظری کن مـــــــرا لطف به پابوس بینم حرمش ؛ کفتــــر و گنبد به فدایش هر روز دلــــــــم عقـــــــده کند بهر زیارت هم کفتر و هم گنبد و هم طاق طلایش صبح ها به جمال, دل آرای رضا جانب مشرق هر دم نگرم تا برسد جلوه ای از مهر و وفایش دورم ز مشهد به خدا قلــــب من آنجاست تا لطف رضا شامل من هم بشود سوی جوارش گندم بخرم بهر همه کفتر های عاشق و واله تا چرخ زنند دور همه صحـــــــــن و فضایش از بس ز دوری رضا اشک بریختم ز چشمان خشکیده شده بحر دو چشمم ؛ همه ساز و نوایش چندیست که خواب های من افتاده به مشهد شب نیست ! که خوابم نبرد سوی لقایش !!!
ترسا
3 مرداد 93 21:41
عمر، یه جاده اس ... زندگی، یه سفر... حیفه بی توجه به مناظر زیبای اون با سرعت! به مقصد برسیم... ب منم بسر منتظرمممممممم
i4050
4 مرداد 93 19:01
وبلاگ زیبایی داری.موفق باشی.به ما هم سر بزن
مامان ماهان
24 مرداد 93 0:34
الهی فدات شم یاسین جون یه عکس از راه رفتنت بذار عزیزممممممممممممممممممممممممم دلم میخاد ببینمت الهی فدات شه خاله اشک پر چشام میشه مطالب مامانتو میخونم بووووووووووووووووووووووس
پرشگر
27 شهریور 93 18:15
سلام خوبيد؟ ما يه بچه سندرومي داريم و در يك منطقه دور افتاده هستيم ميخواستم بدونم شما ياسين جون رو واسه چه كارهايي كلاس ميبريد؟